کد مطلب:277065 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:225

اصالت اعتقاد به ظهور منجی
عقیده به ظهور یك نجات دهنده بزرگ آسمانی و امید به یك آینده روشن كه در آن، نگرانیها و هراسها مرتفع گردد، و به بركت ظهور یك شخصیّت ممتاز الهی همه تاریكیها از پهنه گیتی برچیده شود، و ریشه ظلم و جهل و تباهی از روی كره زمین بركنده شود، یك اعتقاد عمومی ثابت است كه همواره در همه وقت، در همه جا، و در همه زمانها بین تمام ملّتها شایع و رایج بوده است.

بر اساس تحقیقات پژوهشگران مسایل اسلامی، این عقیده در طول دوران زندگی انسانها پیوسته در میان همه ملّتها و پیروان ادیان بزرگ موجود بوده، و حتّی اقوام مختلف جهان چون: اسلاوها، ژرمنها، اسنها و سلتها، نیز معتقدند كه سرانجام باید پیشوایی در



[ صفحه 40]



آخر الزمان ظهور كرده، بی عدالتی ها را از بین برده، حكومت واحد جهانی تشكیل داده، و در بین مردم بر اساس عدالت و انصاف داوری كند.

آنچه از تاریخ اُمّتها استفاده می شود این است كه: مسأله عقیده به ظهور یك رهبر مقتدر الهی و آمدن مصلحی در آخر الزمان به نام مُنجی موعود جهانی به قدری اصیل و ریشه دار است كه در اعماق دل ملّتها و پیروان همه ادیان الهی، و تمام اقوام و ملل جهان جا گرفته است تا جایی كه در طول تاریخ بشریّت، انسانها در فراز و نشیب های زندگی، با یادآوری ظهور چنین رهبر مقتدری، پیوسته خود را از یأس و نا امیدی نجات داده، و در انتظار ظهور آن مصلح موعود جهانی در پایان جهان، لحظه شماری می كنند.

برای اثبات این مطلب، كافی است بدانیم كه عقیده به ظهور یك «نجات دهنده» حتّی از نظر یهود و نصاری نیز قطعی است. و حتّی این كه در میان همه طوایف یهود و همه شاخه های مسیحیّت وجود این عقیده قطعی و مسلّم است.

اینك برای توضیح بیشتر به مطالبی كه در این زمینه می آوریم، توجه فرمایید.